Czytaj chronos24.pl
Historia Żwirki i Wigury Historia Żwirki i Wigury ORIS ORIS Challenge 1932
Challenge 1932 - kliknij po więcej
Historia Żwirki i Wigury
Rocznicowy ORIS już dostępny!
ORIS Challenge 1932
Oris postanowił uczcić 80. rocznicę wyjątkowego sukcesu jednych z najbardziej znanych w świcie lotnictwa polskich śmiałków. I tak powstał limitowany do 1932 egzemplarzy zegarek z charakterystyczną dużą koronką - Big Crown. Ponadczasowa koperta ze stylową tarczą retro nadaje czasomierzowi wyjątkowy klimat.
Więcej o zegarku
Zobacz w 3D
Muzeum Lotnictwa w Krakowie
Portal o zegarkach CHRONOS24.PL
Klub Miłośników Zegarów i Zegarków
Chronos
Polska Organizacja Turystyczna
Żwirko i Wigura
Żwirko i Wigura
Kiedy Żwirko i Wigura w sierpniu 1932 roku szykowali się do wyjazdu na Międzynarodowe Zawody Samolotów Turystycznych w Berlinie mało kto spodziewał się tak wielkiego sukcesu. Faworyzowani Niemcy mieli ponownie stanąć na podium i deklasować rywali zarówno pod względem osiągnięć technicznych, jak i sprawnościowych. Co sprawiło, że na koniec Challenge'u usłyszeliśmy "Mazurek Dąbrowskiego", a nie hymn Niemiec? Dwie osobowości, wielka przyjaźń i umiejętności, które słusznie zapisały się na kartach historii polskiego lotnictwa jako osiągnięcia wybitne.

Franciszek Żwirko i Stanisław Wigura spotkali się po raz pierwszy w 1929 roku, w warszawskim Akademickim Aeroklubie, gdzie Żwirko został skierowany przez władze wojskowe na stanowisko oficera łącznikowego. Był już wtedy zawodowym pilotem, z dyplomem Szkoły Pilotów w Bydgoszczy oraz Wyższej Szkoły Pilotów w Grudziądzu. Latał na wszystkich dostępnych mu maszynach, często starych i zdezelowanych. Wykazywał się świetnymi wynikami, inicjował nowatorskie rozwiązania - pierwsze w lotnictwie wojskowym loty nocne - i zajmował wysokie lokaty na międzynarodowych zawodach. Młodszy o 6 lat Wigura studiował na Wydziale Mechanicznym Politechniki Warszawskiej, konstruując w wolnych chwilach razem z kolegami: Stanisławem Rogalskim i Jerzym Drzewieckim sportowe awionetki, najpierw RWD-1 (nazwa od inicjałów autorów), dalej kolejne modele RWD. Nauka sztuki latania przyszła nieco później, ale w sam raz w czasie kiedy dołączył Żwirko. Od tej pory rozpoczęło się ich wspólne zdobywanie nieba. Między 9 sierpnia a 6 września 1929 roku, na pierwszym egzemplarzu RWD-2 tandem Żwirko i Wigura odbył okrężny lot wokół Europy, długości prawie 5000 km, na trasie Warszawa - Frankfurt - Paryż - Barcelona - Marsylia - Mediolan - Warszawa. Lot wielce znaczący dla rozwoju lotnictwa sportowego w Polsce. Udowodniono, że polscy piloci na stworzonym w Polsce samolocie mogą śmiało konkurować z załogami z całej Europy. Nawet na tak prestiżowych zawodach jak Challenge Internationale des Avions de Tourisme.

"Mocna więź, oparta na wzajemnym szacunku, zrozumieniu i wielkim zaufaniu", tak opisuje się relację jaka łączyła tych dwoje. Reprezentowali biało-czerwone barwy na wielu rajdach i zawodach zdobywając liczne tytuły dla "polskich skrzydeł". Tworzyli idealnie zgraną załogę, unikatową w lotnictwie sportowym zarówno europejskim, jak i światowym. Ostatecznym uhonorowaniem ich umiejętności była nominacja do udziału w II Challenge'u - Drugich Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych w 1930 roku. Wystartowali w samolocie RWD-4, ale niestety awaria silnika i przymusowe lądowanie w Hiszpanii pokrzyżowało plany walki i zwycięstwa. Szansa powróciła ponownie dwa lata później.

Ponowna kwalifikacja Franciszka Żwirki przez Aeroklub Rzeczpospolitej Polskiej do reprezentowania biało-czerwonych barw podczas III Challenge'u niosła za sobą satysfakcję, ale również poczucie obowiązku. Młody rozwijający się przemysł lotniczy i młoda Ojczyzna głodna sukcesów i zwycięstwa. Jako drugiego członka załogi Żwirko wskazał Stanisława Wigurę. W zawodach rozegranych w dniach 12-28 sierpnia 1932 roku, Żwirko i Wigura na samolocie RWD-6, zajęli pierwsze miejsce, wygrywając z uważanymi za faworytów załogami niemieckimi oraz reprezentacjami pozostałych krajów, przynosząc wielki sukces polskiemu lotnictwu i Polsce w ogóle. Dźwięki "Mazurka Dąbrowskiego", biało-czerwona flaga i wielka duma. Na pamiątkę tego wydarzenia Święto Lotnictwa Polskiego obchodzone jest właśnie w dniu 28 sierpnia.

Zwycięstwo na największej imprezie lotniczej świata, wspólny sukces polskiego konstruktora i pilota zaowocowało ich wielką popularnością. Żwirko i Wigura z dnia na dzień stali się bardzo rozpoznawani, zapraszano ich na liczne spotkania i imprezy. Wyprawa na jedną z nich skończyła się dla nich niestety tragicznie. 11 września 1932, podczas lotu na meeting lotniczy do Pragi, na wysokości zaolziańskiego Cierlicka szalejące burzowe wiatry oderwały skrzydło słynnego RWD-6 i zakończyły życie polskich "podniebnych bohaterów". Obaj piloci, którzy razem dumnie zwyciężali w konkursach również razem zostali pochowani na warszawskich Powązkach w Alei Zasłużonych. W pogrzebie brało udział kilkadziesiąt tysięcy rodaków. Miejsce, w którym "wystartowali do wieczności" polscy bohaterowie przestworzy można odwiedzać do dziś. Popularnie mówi się o nim "Żwirkowisko".

Franciszek Żwirko został pośmiertnie odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz został pośmiertnie awansowany do stopnia kapitana w korpusie oficerów aeronautycznych. Stanisław Wigura został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.

Poinformuj znajomych
Muzeum Lotnictwa w Krakowie
Muzeum Lotnictwa w Krakowie
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie znajduje się w miejscu jednego z najstarszych europejskich lotnisk z 1912 roku. Obecnie, w historycznym krajobrazie tworzonego Lotniczego Parku Kulturowego, zwiedzający Muzeum spotykają się ze współczesną techniką lotniczą, z historią awiacji i poznają zgromadzone tu statki powietrzne.
Odwiedź stronę MLP
Wirtualny katalog ORIS

Wirtualny katalog ORIS
Wirtualny katalog ORIS